۰۲۶_۳۴۲۱۷۰۹۷
۰۲۶_۳۴۲۱۷۰۹۷

نمایش خبر

  • موجودی زنده از زمان سقوط امپراتوری روم!/ عکس
  • ایسنا نوشت: درختان زیبایی و ثباتی دارند که دست کم گرفته شده است. طول عمر آن‌ها به این معنی است که این موجودات زنده تماشاگر مردم، فصول و حتی رویدادهای تاریخی در گذر زمان بوده‌اند. این میان برخی از درختان بیش از سایرین عمر می‌کنند و درخت زیتون «وو وِس» ‌ یکی از این موجودات زندۀ کهنسال است.
    یک درخت زیتون پیچ‌خورده و باشکوه در دهکده «آنو وو وس» (Ano Vouves) در جزیره «کرت» یونان، معروف است که هزاران سال از تاریخ، یعنی از سقوط امپراتوری روم تا بازگشت المپیک به آتن در سال ۲۰۰۴ را شاهد بوده است. گمان می‌رود درخت زیتون «وو وس» (Vouves) چند هزار سال قدمت داشته باشد. با وجود این ادعا، این درخت زنده با وجود چنین قدمتی، ‌همچنان بار زیتون می‌دهد.

    زیتون دست‌کم از ۳۰۰۰ سال پیش در «کرت» کشت می‌شد. تعیین قدمت دقیق این درخت قدیمی از چند نظر دشوار است؛ تاریخ‌گذاری ایزوتوپی امکان‌پذیر نیست، زیرا مغز چوپ درخت در تنه پیچ خورده ۴.۵ متری آن پوسیده شده است. با این حال، حلقه‌های آن نشان می‌دهد که این درخت دست‌کم دو هزار سال سن دارد. با این حال برخی تخمین‌های دیگر قدمت این درخت را تا ۴۰۰۰ سال می‌رسانند.

    بعد از این همه سال، می‌توان انتظار داشت که درخت خشک شود. با این حال پیوند، این درخت را قادر به ادامه تولید زیتون کرده است. شاخه‌های این درخت در بازگشتی نمادین به سنت‌ها، ‌بر سر برندگان بازی‌های المپیک ۲۰۰۴ آتن قرار گرفته است.

    در حالی که درخت زیتون «Vouves» اکنون محافظت می‌شود اما تنها درخت باستانی جهان نیست. یک درخت کاج بزرگ زبرمیوه غربی (Pinus longaeva) در کالیفرنیا وجود دارد که ۴۸۵۴ ساله است. این یعنی که بذر آن در سال ۲۸۳۲ قبل از میلاد جوانه زده است، درحالی که تمدن‌های اولیه بین‌النهرین در حال ساخت شهرها و تجارت بودند و مصر در حال آغاز سلسله دوم بود.

    درخت زیتون دیگری که به نام «خواهران» یا «درختان زیتون خواهران نوح» در لبنان شناخته می‌شود که قدمت آن ۶۰۰۰ سال تخمین زده شده است. این درختان از جنگ‌ها، بیماری‌های همه‌گیر، خشکسالی و آتش‌سوزی جان سالم به در برده‌اند که نمایشی تمام عیار از سرسختی است.
  • منبع خبر: خبرگزاری ایسنا
    تاریخ درج خبر: ۱۴۰۲/۱/۲


اخبار 
ستاره دوم در دربی از راه رسیدبیستمین اسکودتو: اینتر قهرمان ایتالیاست!

این یک قهرمانی خاص بود؛ اینتر با غلبه بر میلان در دربی دلامادونینا بیستمین قهرمانی‌اش در سری A را به‌دست آورد.

دربی دلامادونینا بین تیم‌های اینتر و ...


تاریخ درج خبر: ۱۴۰۳/۲/۴

با فکر شما اشیا هدایت می‌شوند! / روش جدید کاشت تراشه‌‌ها در مغز چیست؟

تراشه‌های مغزی عنوانی هیجان‌انگیز برای عموم مردم است. تکنولوژی به‌کاررفته، نوید چشم‌اندازی روشن را می‌دهد. سرمایه‌گذاری افرادی مانند بیل گیتس و جف بزوس در این حوزه توجه ...

تاریخ درج خبر: ۱۴۰۳/۲/۴

در نشست خبری مطرح شد: خیز شهرداری تهران برای ساختن هتل‌های جدید در پایتخت

در نشست خبری امروز مدیر عامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت مردمی شهرداری تهران، جزییات تازه ای از ساخت ۴ هتل در بوستانهای تهران اعلام شد.

ساخت ...


تاریخ درج خبر: ۱۴۰۳/۲/۴

فاجعه ژاوی برابر رئال: رکورد ۸۸ ساله شکست

رئال مادرید با پیروزی شب گذشته برابر بارسلونا توانست رکوردش را پس از 88 سال بار دیگر بشکند.

رئال مادرید شب گذشته در چارچوب رقابت‌های هفته سی ...


تاریخ درج خبر: ۱۴۰۳/۲/۳

ساختار مغز زنان در طول قاعدگی واقعا تغییر می‌کند

تغییرات مداوم هورمون‌هایی که چرخه قاعدگی را هدایت می‌کنند، فقط بر آناتومی تولیدمثل تأثیر نمی‌گذارد، بلکه همچنین مغز را تغییر می‌دهند. دانشمندان برای اولین بار به شواهدی ...

تاریخ درج خبر: ۱۴۰۳/۲/۳

123456