۰۲۶_۳۴۲۱۷۰۹۷
۰۲۶_۳۴۲۱۷۰۹۷

نمایش خبر

  • افکار ما چگونه کلمات را تکامل می‌دهند؟
  • زبان به‌مرور زمان به تکامل می‌رسد و برخی کلمات از دایره کلمات محاوره‌ای حذف می‌شوند؛ اما چه چیز بقا یا انقراض کلمات را تعیین می‌کند؟

    چارلز داروین برای نظریه‌ی تکامل خود، از منقار پرندگان، لاک لاک‌پشت‌های غول‌پیکر و زبان الهام گرفت. او سال ۱۸۷۱ در کتاب «تبار انسان» نوشت: «بقا یا حفظ از برخی کلمات مشخص در نبرد برای هستی نوعی انتخاب طبیعی است.»

    زبان به‌تدریج و به‌مرور زمان تغییر می‌کند. پژوهش‌های متعدد، چگونگی تأثیر عوامل محیطی و اجتماعی بر تغییر زبان را بررسی کرده‌اند، اما تعداد اندکی از آن‌ها به مطالعه‌ی نیروی انتخاب شناختی انسان که کلمات خاصی را در فرهنگ لغت تثبیت می‌کند، پرداخته‌اند. اکنون دانشمندان در یک مطالعه‌ی جدید گسترده که در نشریه PNAS منتشر شده است، دقیقاً همین موضوع را بررسی کرده‌اند.

    در آزمایشی که بسیار شبیه به مسابقه‌ی تلفنی است، هزاران شرکت‌کننده داستان‌های انگلیسی را خواندند و آن‌ها را بازنویسی کردند تا توسط شرکت‌کنندگان دیگر خوانده شوند. شرکت‌کنندگان بعدی هم داستان را برای اشخاص دیگر بازنویسی کردند. در نهایت تنها کلمه‌های مشخصی از داستان اول در نسخه‌ی نهایی باقی ماند.

    پژوهشگرها با تحلیل انواع کلماتی که سخنران‌ها به‌صورت پیوسته به کار می‌بردند، به این نتیجه رسیدند که گزینش‌های زبانی باعث تغییر زبان به‌مرور زمان می‌شوند. دانشمندان همچنین به تحلیل دو مجموعه‌ی بزرگ متن‌های تاریخی انگلیسی طی دو سده‌ی گذشته پرداختند که بیش از ۴۰ میلیارد کلمه را در برمی‌گیرند و دوباره متوجه شدند که تنها انواع مشخصی از کلمه‌ها از آن زمان باقی مانده‌اند.

    بر اساس نتایج یافته‌ها، سه ویژگی باعث می‌شوند کلمه‌های به مزیت تکاملی برسند و در مغز افراد باقی بمانند: در درجه‌ی اول کلمه‌هایی که معمولاً در سنین کم آموخته می‌شوند (مثل «دست»، «عمو» یا «امروز») ثبات بیشتری دارند. در درجه‌ی بعدی، کلمه‌های واقعی بهتر از کلمه‌های انتزاعی در ذهن باقی می‌مانند. برای مثال کلمه‌ی «سگ» بیشتر از «حیوان» در ذهن می‌ماند و این کلمه نیز بیشتر از «موجود زنده» دوام می‌آورد. در درجه‌ی آخر، کلمات هیجانی و احساسی صرف‌نظر از اینکه مثبت یا منفی باشند، طول عمر بیشتری دارند.

    اولین مدل‌های تکامل زبان فرض می‌کردند که زبان به‌مرورزمان پیچیده شده است؛ اما فریتز برایتهاپت، دانشمند علوم شناختی در دانشگاه بلومینگتون و یکی از نویسندگان مطالعه‌ی جدید، باور دارد که زبان به‌مرور زمان کارآمدتر و درک آن آسان‌تر شده است. او توضیح می‌دهد:

    زبان انگلیسی صحبت کودکانه نیست. بله ما به سمت زبان ساده‌تر حرکت می‌کنیم، اما سپس زبان پیچیده‌ی موردنیاز خود را استخراج می‌کنیم. کلمات جدیدی که به پیچیدگی‌های زندگی مدرن می‌پردازند، ممکن است تا حدودی این تغییر را متعادل کنند.

    روند پیشنهادی حرکت به سمت زبان ساده‌تر بحث‌برانگیز است. جان مک وورتر، زبان‌شناس دانشگاه کلمبیا کمابیش با نتایج پژوهش درباره‌ی مزیت‌های تکاملی درون زبان موافق است. بااین‌حال او کارآمدبودن انگلیسی را زیر سؤال می‌برد و می‌گوید این زبان حاوی عناصری مانند بقایای گرامری «بی‌مورد پیچیده» است. مک وورتر می‌گوید:

    تقریباً پنج روش برای نمایش زمان آینده در انگلیسی وجود دارد. واقعاً دلم برای افرادی که به‌طور طبیعی با این زبان بزرگ نشده‌اند و می‌خواهند آن را یاد بگیرند، می‌سوزد.

    یینگ لی، نویسنده‌ی اول مطالعه و متخصص روانشناسی در آکادمی علوم چین که گویشور غیربومی زبان انگلیسی است، خاطرنشان می‌کند که انگلیسی در گذشته گرامر به‌مراتب گیج‌کننده‌تری داشت. او فرض می‌کند که اگر مک وورتر به ۸۰۰ سال پیش سفر می‌کرد، از پیچیده‌بودن انگلیسی بیشتر شکایت می‌کرد.
  • منبع خبر: زومیت
    تاریخ درج خبر: ۱۴۰۳/۲/۱۰


اخبار 
ساعت کاری کارمندان کاهش یافت

نمایندگان در نشست امروز پس از استماع نظر موافقان و مخالفان با کاهش ساعت کاری کارمندان موافقت کردند.
نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه) ...


تاریخ درج خبر: ۱۴۰۳/۲/۲۶

مصدومیت وینگر سرخ‌پوشان در تعطیلاتاختصاصی: سعید صادقی فصل را از دست داد

سعید صادقی در تعطیلات با حادثه عجیبی مواجه شد تا اکنون فصل را با اتفاقی تلخ پایان دهد.

بعد از پایان تمرین ریکاوری سرخ‌ها، با توجه به ...


تاریخ درج خبر: ۱۴۰۳/۲/۲۶

سورنتو ۲۰۲۵ رونمایی شد؛ شاسی‌بلند جذاب کیا با قیمت پایین‌تر از نسل قبل

کیا سورنتو هیبریدی ۲۰۲۵ با موتور قدرتمندتر، برد حرکتی بیشتر و امکانات رفاهی جدید رونمایی شد.

کیا قیمت و مشخصات فنی سورنتو هیبریدی و پلاگین هیبریدی مدل ...


تاریخ درج خبر: ۱۴۰۳/۲/۲۶

جلالی ترس به جان ریکاردو آلوز انداخت

ریکاردو آلوز این فصل عملکرد درخشانی داشته اما سایه ابوالفضل جلالی را همیشه پشت سر خود داشته است.

در حالی که ریکاردو آلوز با درخشش مقابل فولاد ...


تاریخ درج خبر: ۱۴۰۳/۲/۲۵

تصویر روز ناسا: لکه سیاهی که ۲۵۰ برابر زمین وسعت دارد

۱۶ برابر زمین قطر داشت. آن‌قدر بزرگ بود که می‌توانستید آن را بدون هیچ ابزار کمکی روی سطح خورشید ببینید. این منطقه فعال عظیم حاوی میدان‌های مغناطیسی ...

تاریخ درج خبر: ۱۴۰۳/۲/۲۵

123456